Braille smartwatch wint wereldtitel startupcompetitie Get in the Ring

DOT’s braille smartwatch heeft dinsdagavond startupwedstrijd Get in the Ring gewonnen. Aan de prestigieuze startupcompetitie met Nederlandse roots deden dit jaar 5.000 bedrijven uit 80 verschillende landen mee. Uiteindelijk mochten 20 van hen de handschoen opnemen voor de internationale titelstrijd in het Colombiaanse Medellín.

“Met onze braille smartwatch richten wij ons op de 285 miljoen blinde mensen van deze wereld. Get in the Ring is een global competitie met wereldwijde exposure, dus zullen wij deze mensen beter kunnen bereiken”, aldus Eric Ju Yoon Kim. Met zijn bedrijf DOT, een Zuid-Koreaanse startup die braille smartwatches maakt die 20 keer kleiner en vele malen goedkoper zijn dan traditionele braille-apparaten, won hij gisteravond de Get in the Ring-zwaargewichttitel.

In de categorieën middengewicht en lichtgewicht gingen respectievelijk Biodencell en LIK er met de titels vandoor. Het Colombiaanse Biodencell heeft een gebits-stamcelbank om auto-immuunziektes te genezen en beschadigd weefsel te repareren; met de app van het Marokkaanse LIK (‘voor jou’ in het Arabisch) krijgen gebruikers gratis belminuten of data in ruil voor gerichte advertenties.

199209 dsc04669 a29863 large 1458479177

De drie winnaars kunnen niet alleen rekenen op een berg exposure en aandacht van potentiële investeerders en klanten, maar gaan ook op tournee langs een aantal ‘superfans’ zoals Samsung, Rocket Internet, Orange, Sequoia Capital Asia en Heineken.

Mondiale knock-outcompetitie voor startups

Get in the Ring is een wereldwijde competitie voor startende bedrijven. In een ring strijden twee startups tegen elkaar door middel van pitches. Een wedstrijd tussen twee teams bestaat uit verschillende rondes, waarin bijvoorbeeld het team, het business model en de financiën centraal staan. Via een knock-outsysteem moeten de startups zich door lokale, nationale en regionale finales naar de internationale finale vechten. Tijdens de rit krijgen de ondernemers pitchtrainingen en advies over hun onderneming, komen ze in contact met investeerders, topondernemers en potentiële klanten, en ontmoeten ze deelgenoten.

199208 dsc03892 e29434 large 1458479141

Na Rotterdam nu Medellín

De voorgaande drie internationale finales vonden plaats in Rotterdam, de bakermat van Get in the Ring. Dit jaar koos de organiserende stichting ervoor om de finale in Medellín te houden tijdens het Global Entrepreneurship Congress. “Dit biedt een fantastische kans voor de finalisten om te netwerken en investeerders te vinden. Op dit ondernemersevenement komen namelijk 6.000 mensen uit 160 verschillende landen af”, aldus directeur Jochem Cuppen.

De finale in Medellín

Uiteindelijk kwalificeerden 22 teams zich voor de finale in Medellín. Het zijn de winnaars van de categorieën lichtgewicht (bedrijfswaardering 0-1 miljoen dollar), middengewicht (1-10 miljoen dollar) en zwaargewicht (meer dan 10 miljoen dollar) van de regionale finales in Londen, Riyad, Athene, Santa Cruz (Bolivia), Seoul, Sofia, Johannesburg, Casablanca en Mexico-Stad.

De teams werden in Medellín getrakteerd op een 4-daags programma vol pitchtrainingen, netwerkkansen, workshops en een diner dat werd georganiseerd in samenwerking met de Nederlandse ambassade. Uit de allerlaatste selectieronde afgelopen maandag kwamen 6 finalisten. Tijdens de awardshow gisteravond hielden ze in 5 rondes een dito aantal pitches voor een 800-koppig publiek en een 5-koppige jury. “Een geweldige competitie met startups van ongekend niveau”, zei Luz Maria Jaramillo, Tax Manager van Ernst & Young Colombia (Partner van de Internationale Finale) dinsdagavond na de finale.

199205 dsc04332 c14bc7 large 1458479115

Drie keer zoveel teams

“We zijn Get in the Ring begonnen als fris tegengeluid voor traditionele, saaie businessevenementen. Het plezier dat we voelen bij ondernemerschap en innovatie wilden we overbrengen via een ondernemerswedstrijd”, legt directeur Cuppen uit. Hoewel begonnen met een knipoog, is Get in the Ring na de vierde editie (waaraan zo’n 5.000 bedrijven uit 80 landen via ruim 130 aparte evenementen deelnamen) uitgegroeid tot een van ’s werelds meest toonaangevende en invloedrijke startupcompetities. En Cuppen wil verder bouwen “We gaan Get in the Ring vooral promoten in de landen waar we nog niet zoveel deelnemers hebben. We verwachten dat aan de volgende editie drie keer zoveel teams zullen deelnemen, uit meer dan 100 landen.”

180448 gitr logo black text ca5d2c original 1443257239
Over Get in the Ring Foundation

The Get in the Ring Foundation is an organization that gives startups a fun and global podium to make valuable connections to innovators to grow and scale up their business. We are active in 100 countries and work together with leaders of entrepreneurship ecosystems around the world. Get in the Ring is known for its innovative format where startups face off in a boxing ring.